RSS

Tehnica de cantec a canarilor


 

by dicianu pantaze

Crescătorii au dezvoltat rase de canari după diferite obiective și pentru a le atinge au selectat trăsăturile fizice și neuronale distincte pentru fixarea unei rase.

Aceasta se face prin urmărirea tehnicii de emitere a sunetului și tehnicii de respirație ale canarului.

Adică un canar care are o anumita tehnică de respirație poate cânta bine numai triluri specifice acestei tehnici !

Un canar care îmbină cele 2 tehnici poate cânta orice se vrea de la el !

Canarii  pot emite sunetele prin două tehnici fundamental diferite una de alta:

1) modulația în amplitudine – prin mișcări de deschiderea și închiderea ciocului ;

2) modulația în frecvență – prin emiterea și combinarea mai multor frecvențe concomitent prin umflarea gusei, când ciocul este fix , inchis sau semideschis .

De exemplu, Malinois Waterslager trebuie ținut numai în splendoarea rasei pure, pentru care a fost selecționat și optimizat în tehnica de emitere a sunetelor atât prin modulații în amplitudine cât și prin modulații în frecvență.

Exemplificăm tehnica cântecului câtorva rase consacrate:

Rolerul emite superb, caracteristic cu ciocul inchis, prin secvenţe de tril pe frecvenţe armonici ale unei frecvente fundamentale joase, una devenind pe rand mai puternică şi celelalte mai încet , le combina  şi apare modulație în frecvenţă între ele (vocale si consoane).

Profunzimea cantecului este data de frecventa foarte joasa (sub 0,25KHz), fundamentala, pe care canarul o are intiparita ereditar, iar ce auzim noi sunt armonicele acestei frecvente.

Armonicile frecventei fundamentale sunt multiplii si submultiplii acesteia.

Profunzimea cantecului este data de alegerea succesiunii sunetelor in formarea consoanelor si vocalelor si nu ca are sirinxul mai nu stiu cum!  

De exemplu canaruiirolleri si canarii malinois au cantec cu adancime profunda desi malinois canta cu o octava mai sus decat rollerul. Deci fundamentala conteaza! Daca afli fundamentala poti ajusta cantecul modificand armonicele .

Pentru a canta armonios, consonant, cu adancime, aceste armonici trebuie sa se  succeada in raporturi supraunitare fixe de 3/4, 4/5, 6/5, etc din frecventa de baza.(raporturile observate de Pitagora si folosite la harpe si lire) 

Cu alte cuvinte orice pui de canar poate fi invatat sa cante profund dupa un cantec procesat cu raporturi de armonici de mai sus si obligatoriu fara sa auda alte pasari sau asa zisii profesori.

Un canar modern poate canta spectaculos daca este format dupa aceste principii.

Puii de canar nu reactioneaza la orice cantec inregistrat pe banda pentru ca nu are aceeasi frecventa ereditara, fundamentala, deci nici armonicile acesteia ! Deci trebuie procesat cantecul parintilor sau al liniei din care provine

Crescătorii de roller trebuie să știe acum: vocala = emisia unei  frecvențe fixe, iar consoana = armonici 1, 2, 3, … a frecvenței care formează vocala, combinate. Din tăria modulației în frecvență a acestora, apar silabele la turele , între 2 respirații.

Vocalele U si O apar atunci cand frecventa trilului este in intervalul primelor note din octava 2.

Vocala i apare spre sfarsitul octavei 2 si in octava 3 .

Rollerul canta in intervalul de frecvente al ultimelor 4 note intregi din octava 1, toata octava 2 si primele 3 note intregi din octava 3din gama muzicala, astfel:

Knoreen – tura toarsa de bass, cea mai adanca, frecventele din intervalul ultimelor 4 note intregi, din octava 1 ;

Hohlrollen – tura rulata adanca, frecventele din interiorul octavei 2  ;

Hohlklingeln – tura adanca de clopotel, frecventele din intervalul ultimelor 3 note intregi din octava 2;

Klingeltouren – tura rulata de sonerie , frecventele din intervalul primelor 3 note intregi din octava 3 ;

Pfeifen – tura de flaut , poate fi in toate cele 3 octave de mai sus, dar e bine sa cante in octava 1 sau 2 :

octava 1 = 533 HZ ÷ 988 Hz , octava = 1 047 Hz ÷ 1 976 Hz  si octava 3 = 2093 Hz ÷ 3951 Hz .

Rollerul cântă cu ambele părți ale sirinxului, în același timp,  o frecvență mai tare pe partea dreaptă a sirinxului și o alta pe partea stângă care sunt armonici ale unei frecvente fundamentale .El face și invers emite mai tare cu partea dreaptă și mai puțin cu stânga.

Deci reglează emisia prin amândouă părțile ale sirinxului, preponderent partea dreaptă mai tare.

Ca să poată inspira, reduce emisia la amândouă, respiră , apoi reia emisia și tot așa mai departe.Cântă cu ciocul închis și respiră între aceste emisii ( silabe ). Așa apar acele triluri sacadate la roller. Rolerii emit tura Pheifen, Klingel si klingeltouren,  pe o singură frecvență varibilă(vocale), fara armonici(consoane) moduland ușor în amplitudine ca chaperul .

Cred cu tărie că rollerul are tehnica de cântec, ce nu a fost suficient exploatată , pentru a cânta spectaculos, turele sale consacrate și voi prezenta începând din 2014, noii canari roller , pentru a arăta supremația cântecului acestei rase .

Mulțumesc domnului Adrian Mazilu, din Constanța pentru profesionalismul, pasiunea și amabilitatea de a-mi pune la dispoziție colecția sa de canari rolleri puri, pentru studiu și analiza intimității tehnicii de emisie specifice acestei rase.

Rollerul este rasa care poate face , cel mai ușor, ca din împletirea cântecelor a 2 canari (din aceeași crescătorie ! ), ce emit pe frecvențe, teoretic-aceleași dar practic cu mici diferențe care tocmai formează, în mod natural !, unde cerebrale umane alfa, beta, delta, theta care liniştesc agitaţia cerebrală umană .

Ei sunt numiţi canarii terapeuţi.Topesc stresul ! Induc creația! Interesați-vă despre aceste unde cerebrale umane enumerate puțin mai sus.

– Malinois emite adorabil pe amândouă tipuri de modulaţie şi această îmbinare , foarte grea , face să aibă un cântec mai diversificat.El emite preponderent o frecvență pe partea stângă a sirinxului (90%), invers ca rollerul și una mult mai încet (10%) cu partea dreaptă .

Canta in interiorul intervalelor din octavq 2, 3, prima jumatate din 4 si intervalul primelor  2 note din octava 5.

Modulează cele două sunete atât în frecvență(roller) și ușor în amplitudine(chaeper).El cântă cu ciocul semideschis pentru modularea ușoară în amplitudine și cu ciocul închis pentru modularea în frecvență.

Inspiră prin partea dreaptă  de sirinx și nu e nevoit să oprească emisia așa mult ca rollerul , producând acel sunet al apei, iar faptul că modulează și ușor în amplitudine îi face cântecul mai rotund putând să execute fără greșeală mai multe ture.La roller s-au redus turele doar la cele cu ciocul închis complet adică numai modulație puternică în frecvență. 

Deci reține: cioc deschis înseamnă emisie puternică pentru modulație în amplitudine(Chaeper) și cioc închis înseamnă amplitudiune mai mică cu modulație puternică doar în frecvență( roller ).

Privighetoarea face perfect ambele tipuri de modulație, cântecul fiind axat mai mult pe modulația în amplitudine !

 O încrucișare fericită a acestor tipuri de canari poate creea tehnica privighetorii. 

Pentru noi e doar o chestiune de gust, toţi canarii cântă bine, fiecare cu tehnica lui ! 

Diferențele cele mai remarcabile ştiute la Malinois-Waterslager sunt :

– Waterslager arată o tendință puternică de a utiliza partea stângă sirinxului în producerea sunetului, atingând chiar 90% din total.Ceilalți canari, cu cântec spre sălbatic, folosesc ambele părți în mod egal sau puțin mai mult partea dreaptă.

– Respirația dintre silabele cântate se face la Waterslager prin partea dreaptă a sirinx, aproape exclusiv, în timp ce la canarul, apropiat de sălbatic, respirația se face simultan de către ambele părți, în cele mai multe cazuri.

– Cântecul, majorității canarilor și a multor păsări sălbatice, ajunge la frecvențe peste 7khz, în timp ce Waterslager merge în principal sub 4,5kHz.
Energia desfășurată în frecvențe mici, puțin peste 2kHz, este  mare la cântecul Waterslager. Aici se aseamănă cu Roller dar au principii diferite de emitere a sunetului .

Rolerul are energia desfașurată , cu o octava mai jos, între 0,8KHz – 2,8KHz, dar cu armonici în toată banda până la 10KHz. El stă la baza obținerii celor mai multe rase de canari.

Acum urmează partea mai puţin ştiută, banda de acuitate auditivă a canarului de cântec:

 Go To :  Sex-linked inheritance of hearing and song in the Belgian Waterslager canary

-Belgian Waterslager are auzul dezvoltat numai până la punctul în care sensibilitatea la frecvențe peste 4,2kHz este si cu 40dB mai mic decât la alte rase de canari.
Aceasta determină modificări în procesul de învățare a cântecului și se va concentra la dezvoltarea cântecului său în frecvențele mici pe care le poate auzi şi interpreta foarte bine. Respectiv cu cât canarul are banda mai mică, cu atât el va cânta mai bine, dar dacă are o bandă prea îngustă atunci îi va lipsi anumite ture, cele din capetele benzii pe care nu le aude bine. 

Orice încrucișare a Waterslager cu alte rase va face ca descendenții să fie mai ,,surzi” la frecvențe peste 4khz, chiar acolo unde e baza cântecului altor păsări. Deci, el are o sensibilitate auditiva mult scazuta intre 4,5KHz-8Khz, dar care il avantajeaza să se concentreze numai în banda lui, sub 4KHz, unde e magnific.

O consangvinizare apropiată și repetată a Waterslagerului pur, duce la îngustarea benzii de frecvenţă dar poate duce şi la pierderea din turele metalice prețioase care sunt în partea superioară a frecvențelor 2 – 4khz, pentru că la descendenții din consangvinizare încep să le scadă nivelul frecvențelor până la care pot auzi !

Se obțin păsări cu ture lipsă , pasărea le conține genetic şi nu le poate auzi bine, deci nu le cântă ei, nici descendenții lor dacă se continuă așa!!!

Și nu o să știm de ce ! Au devenit mai,,surzi” la acele ture care conţin frecvenţe din capătul superior al benzii lui !

Deci dacă suntem atenți cum interpretează canarul turele pe frecvență mare(sunete subțiri,ascuțite) putem să știm dacă trebuie oprită consangvinizarea, ori mai merge încă !

Pentru a remedia, se face o încrucișare îndepărtată sau o ,,împrospătare a sângelui”, pentru că genetic turele sunt toate în ,,capul lui” și vor fi transmise puilor.

Un Malinois Waterslager echilibrat are sensibilitatea auditivă cea mai mare intre 2.0 şi 4.0 kHz (octava 3) cu un maxim posibil la 2.8 kHz, scade aproximativ 15 dB pentru frecvențele sub 2.0 kHz, scade aproximativ 25 dB între 4.5 KHz şi 8.0 kHz (0ctava 4) şi 13 dB între 8.0 şi 9.0 kHz. Acustica de bază în cântec se axează în primul rând în gama 1.8 – 4.5 kHz.

Pentru a recupera exemplarele care au lipsă unele ture , trebuie să fie puşi la bandă înregistrată a profesorilor , dată la un volum mare ca să contracareze scăderea acuităţii auditive a canarului în cauză.

Asta înseamnă că e bine  să punem o bandă înregistrată la care să amplificăm frecvențele sub 2khz cu 15dB, frecvențele între 4 – 8kHz cu 25dB și cele între 8-9khz cu 13dB. Așa canarul va auzi toate turele la fel de tare și le va reproduce foarte bine pe toate ! Merit o bere !?

Încrucișarea malinois waterslager pentru obţinerea de hibrizi cu păsări sălbatice, trebuie să se ştie – se vor obţine exemplare care cântă mai jos ca tonalitate pentru că vor avea şi puii o scădere a acuităţii auditive şi nu din alte cauze, dar vor canta bine si diversificat.

Şi la canarii roller , e la fel , chiar ei cântă mai jos, au banda între 0,8KHz – 2,8 KHz( Octava 2 ).  În cazul încrucişării cu malinois,  descendenții vor avea un cântec cu adancime foarte mare.

Canarul rus emite perfect numai prin modulatia amplitudinii, așa poate cânta curat aproape pe note. Părerea mea este că acest canar are cântecul cel mai educat. Emite pe frecvențe între 2.5 – 7 Khz, cu  energia mai mare spre partea superioară a benzii, 6khz.

Chaeperul emite superb, în principal, numai pe o singură frecvenţă variabilă, pe care o modifică continuu în toată banda lui( 0,7 – 6,0 KHz) și o modulează continuu în amplitudine si foarte putin si rar apare armonica 1.

El folosește o singură parte a sirinxului pe cealaltă parte respiră , așa poate să cânte prelung fără oprire sau sacadări. Modulația în amplitudine se face prin deschiderea și închiderea ciocului .

Canarul timbrado emite preponderent prin modulația amplitudinii,  modulând usor și  în frecvență cu o octava mai sus decat malinois si 2 octave decat rollerul..

Deci reține: cioc deschis înseamnă emisie puternică pentru modulație în amplitudine(Chaeper) și cioc închis înseamnă amplitudiune mai mică cu modulație puternică doar în frecvență( roller ).

Privighetoarea face perfect ambele tipuri de modulație, cântecul fiind axat mai mult pe modulația în amplitudine !

 O încrucișare fericită a acestor tipuri de canari poate creea tehnica privighetorii. 

Pentru noi e doar o chestiune de gust, toţi canarii cântă bine, fiecare cu tehnica lui ! 

Ei bine.., nu amestecați rasele.., la întâmplare !

Rasele obținute și stabilizate trebuiesc menținute în starea lor pură, consolidând trăsăturile care le definesc!

Acest studiu este făcut profesional pentru dumneavoastră, cei pasionați ai canarilor de cântec !  

Constanța, ianuarie 2014

                    Cu stimă, Dicianu Pantaze   

 

2 responses to “Tehnica de cantec a canarilor

  1. zenit white

    11/02/2014 at 7:34 pm

    Puii masculi sunt atenti, incep sa ciripeasca, din a doua luna de viata si isi exerseaza cantecul pana pe la 9-10 luni. Cand se fac incrucisari intre rase, ca la dvs, e greu de spus, dar daca e din femela malinois si mascul slavujar va canta ture de malinois si poate ceva triluri de privighetoare. Pentru asta i-a si imperecheat asa ! Canarita conteaza mai mult intr-o imperechere !
    Malinois poate canta orice triluri daca i se pun sa le asculte inca inainte de eclozare si in primele 2 luni de viata. Dupa aceea doar le perfectioneaza si le imbogateste !

     
  2. ion bocai

    11/02/2014 at 6:33 pm

    salutare,decurand am achizitionat de la un „crescator” un hibrid intre Waterslager si Slavujar (mama waterslager si tatal Slavujar si pana sa il iau eu de la el la tinut 1 luna si jumatate pe inregistrare de privighetoare,din cate am inteles eu pui incep sa cante cam pe la 9-10 luni,oare acest pui ce va canta? aveti idee de aceasta inperechere.

     

Comentarii free, fără date personale sau e-mail

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

 
%d blogeri au apreciat asta: